KU CUBA SEDAYA PENUHI SETIAP PERMINTAAN..

Mengimbau kembali khdpn ku semester yg lalu.... aku bukanlah yg terbaik, aku tidak mampu untuk penuhi setiap permintaan org2 di sekelilingku, namun ku cuba sedaya yg ku mampu....





Kali ini ana nak berkongsi sedikit ape yg ana telah lalui sepanjang lps sbg seorg insan yg kerdil lg hina... sekadar untuk tatapan shbt2. kalau ada yg baik, ambillah sbg pengajaran, kalau yg tak baik buang lah jauh2 & jdkn sempadan…=)





ku jua remaja, ku jua mempunyai keluarga, ku jua seorg pelajar, ku jua seorg anak, ku jua seorg adik, ku jua seorng mak saudara, ku jua mempunyai tanggungjwb sbg seorg ketua, ku jua hamba ALLAH...





JANG… JANG…..oh, jang…





“Salam, meeting GYDP di Bilik Mesy Kenanga……” Mpp- Farid.
“Salam, meeting Tabung Amanah Kolej. YDP wajib dtg….” P.pengurus – C.wana
Jemputan ke AGM GPMS…”- Press GPMS.
Jang, c.wana nak jumpa. Datang ofis skarang.” Bgtau seorg JPK.
Kak Jang, mlm khamis ni ada program kat surau, K.jang bg pengisian ye. Tajuk ukhwah.” “Meeting tergempar JPK kul 11 mlm d blk gerakn JPK”. “Maizan,meeting jpk sabtu ni kul 8.30 pg di blk ,messy mawar.” PPP-Cik dijah. “Maizan, budget Program SUMAR tak cukup. Duit short 2-3 ratus jgk..”PPP-En. Rahim. “Maizan, sy nak awak salin semua data ni..” “Maizan, surat kamu bermaslah, byk silap!”. “Maizan, after class trus mai ofis..” “ Kpd YDP kolej, sila……hantar duit tersebut ke bilik e.saiun, bgnn canselori before kul 6 ptg.." "Maizan, senarai sekitariat JPK n LO mcmn?".


"kak, bila JPK storage nak buka?." "maizan, proposals semua dah siap?." "Maizan, untuk anugerah Kolej Cemerlang u kena tau semua benda." “Semua JPK wajib trun aktiviti..” “JPK x blh kluar masuk sesuka hati!” “Maizan, wujudkan cepat kelab IT under Exco Infrms n Multimedia. Kt nak run next week.” "Jang, skuad 5S bermasalah, tak gerak...mcmn?" "Jang, firedrill mcmn?" "Kak, ada budak histeria lg...." "Kak, blh dtg bilik kami skarang?" "Jang, nanti jadi fesi ye..." "Jang, mlm nanti jadi panel forum ye..." "Jang, mlm ni bg ucapan ye untk taklimat pengetua..." "Kak, nati akak kena bg speech jgk untuk voice of league punya program.."








“ Jang, mak tanye bila nak balik? Mak suruh blk maulidurrasul nanti..” pesan kakak ku. “Mak suruh balik ni. Dia rindu sgt doh ni.” Ayah sampaikn pesanan emak. “ Lame tak dengar khbr?” Mak. “Knp lmbt telefon ayah?” tanye emak. “Adik dah lupe kakak ke?” sindir kakak ku pedas. “Weekend ni balik seremban..” arah kakak ku. “Jang, jang..ooo jang…mane adik aku sorang ni???” meseg dr k.ina. “Jang, knp k.ja call xdpt?” tanye kakak ku dgn kecewa. “Assalamualaikum, jang…watpe tu?” call kakak aku sewaktu aku kelam kabut nak g meeting. Lantas aku menjwb “Alamak, k.ina,jang nak g miting ni, dah lewat.” Dgn hrpn k.ina fhm maksudku. “Hmm, oklah, I love you!” jwb kak ku ringkas.Dgn pantas aku menjwb “ Ok, love u too!”. Call ended. Alhamdulillah, kakak ku faham…rasa syukur tak terhingga kpd Mu Ya ALLAH.. “Jang, abang trun shah alam hujung minggu ni. Jom main bowling..” ajak sepupuku yg memang rapat dgn aku dr kecil. “Jang, adam mustaqim(anak buah aku yg baru lahir) dah besar.” Gtau kakak iparku.


“Jang, jom kluar ptg ni.”
Zila, classmate aku. “Jang, jang dah lame tak kluar dgn ktorg.” Kata Azi (classmate aku) dgn muka merajuk. “Jang, jom shoping?”. “ Jang, weekend ni ari sabtu, kita jumpa kat kl ye. Kwn2 UKM Zira, aini, dija ada skali.” ajak Mah (best friend aku sejak sekolah. Aku ngan dia dah mcm adik-beradik). Aduuh, bgmn aku nak menolak ajakn Mah ni.. "Jang, hujung minggu ni 7 Mac kita g picnic ye, dgn anis, mia, zila, kak din dll.jang join tau…” pujuk iza (classmate aku) “Jang, jang kne dtg jugak meeting PMFP(persatuan fak aku). Klu tak ktorg terasa hati giler.. “ pujuk exco PMFP jg kwn baik aku.

“Jang, jumpe kat TESL square kul 12. tq..”
group work member. “Jang kita trun sekolah dlm minggu ni tau.” “Please be informed that dis evening we r going to have TSL 591 test.” “Online discussion this week..” “Jang, jangan lupa 3 tests n 6 assignmnents kne submit minggu ni..”pesan kwn aku. “Jang, x lupe cari 3 journal dlm buku, 2 dlm internet.” “Jang, micro teaching?” “Jang, written report dah settle?” “Jang power point dah settle..?” “Jang folder jang ilang, byk sgt virus”. "Jang, result kena maintain coz kita kena jd contoh kpd masyarakat.."

“Kak jang, kami x kuat tanpa kak jang..” “kak jang, kami perlukan kak jang.” “kak jang, jangan tinggal kan kami..."Ini semua kata2 adik2 ku JPK yg aku sayang lebih dari diriku. Yang byk membantu ku dan merakalah tulang belakang ku... "kak jang, jumpa kat surau mlm ni tau.."






Bagaimana anak2 buah ku di rumah...?"Ajang, bila ajang nak balik?" "Ajang, nanti ajang balik, ajang ajar acik matematik ye." "Ajang, angah buat hal lagi. kami perlukan jang untuk nasihat angah." Hampir setiap hari ku tatap gambar2 mereka, inilah harta kami....harta ku...doaku agar mereka membesar menjadi anak soleh, solehah...walaupun aku tidak mampu bersama2 mereka seperti yg diharapkan.... "Nanti ajang balik, acik, awa, kakak, kak ngah dan adik suma nak tidur rumah tok, ngan ajang..."Aduh, sakit nya jiwa ku lantaran rindu dan sayang yg membuak kpd anak2 kecil ini...





MAK, AYAH, KAKAK2 DAN ABANG2 KU, ANAK2 KU, ADIK2 KU, SAHABAT2 KU... AKU MILIK SEMUA ORANG, AKU JUA MILIK ALLAH...AMANAH YG DITERIMA OLEH NABI ADAM DAHULU, ITULAH JUA AMANAH YG PERLU KITA TERUSKAN....DAN AKU ADALAH INSAN BIASA, TIDAK MAMPU UNTUK MEMENUHI SETIAP PERMINTAAN KALIAN, NAMUN, INSYAALLAH, KU CUBA SEDAYA KU MAMPU KERANA AKU JUA MILIK KALIAN....





YA ALLAH, AKU BERSYUKUR PADA MU KERANA INSAN2 INI LAH YG MEWARNAI HIDUPKU.... MENJADIKAN HIDUPKU LEBIH BERHARGA. DAN MENJADIKAN HIDUP KU SENTIASA TENANG KERNA KU YAKIN DGN JANJI2 ALLAH.. DAN KU BERAZAM DGN PERINTAH RASULULLAH UNTUK MENJADI MANUSIA YG BERMANFAAT KPD ORG LAIN.....








1 ulasan:

istisyhad berkata...

Salam sayang wahai kakakku...
Yani tahu kakak yani kuat...
yani sentiasa ada bersama-sama dengan akak...
Doa yani sentiasa mengiringi langkah mu wahai pejuang agama Allah...
Allah sentiasa bersama dengan para pejuangNya...
Salam sayang... salam perjuangan....
Moga sentiasa dalam RedhaNya...
Uhibbuki Fillah..

Catat Ulasan