KU IMPIKAN PENGORBANAN SEPERTI SHUHAIB


Gambaran keimanan dan kecintaan yg luar biasa Shuhaib kpd Rasulullah dan perjuangan Islam. Shuhai bin Sinan r.a pernah berkata"

"Tiada suatu perjuangan bersenjata yg disertai Rasulullah, kecuali pastilah aku menyertainya.........

Dan tiada suatu bai'ah yg dijalani, kecuali tentulah aku menghadirinya.........

Dan tiada suatu pasukan bersenjata yg dikirimnya kecuali aku termasuk sbg anggota rombongannya...

Dan tidak pernah Baginda saw bertempur baik di masa-masa pertama atau dimasa-masa akhir, kecuali aku berada disebelah kanan atau akau berada disebelah kirinya...

Dan kalau ada sesuatu yg dikhuatiri kaum Muslimin dihadapan mereka pasti aku akan menyerbu dari depan, demikian pula kalau ada yg mencemaskan di belkang mereka pasti aku akan berundur ke belakang.....

Serta aku tidak rela sama sekali membiarkan Rasulullah saw berada dalam jangkauan musuh sampai Baginda kembali menamui A::AH saw..."

SIFAT PEMURAH SHUHAIB...
beliau seorang yg pemurah dan dermawan...
sifatnye yg sgt pemurah itu menyebabkan S.Umar menegur beliau..
"saya melihat engkau byk sekali mendermakan makanan hingga melampaui batas..."

jawab shuhaib " Sebab saya pernah mendengar Rasulullah bersabda maksudnya 'sebaik-baik kalian adalah yg suka memberi makanan.'" dan beliau mahu memenuhi tuntutan ayat ALLAH dlm al-Quran
"Mereka juga memberi makan benda-benda makanan yg dihajati dan disukainya, kpd org miskin dan ank yatim serta org tawanan." (al-Insan: 8)

mudah2 mudahn kita semua menjadikan Rasulullah dan para sahabat idola kita dalam menghiasi diri dgn akhlak islamiyyah.. insyaALLAH....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan