~~Mendidik Untuk Dididik~~


~~~Mendidik Untuk Dididik~~


alhamdulillah..semalam sempat ke kuliah Kitab al-Hikam yg disampaikan oleh Prof. Dr. Wan Maseri bersama dgn adinda Syarifah dan seorang anak yatim...terlalu indah hidup dgn asma' ALLAH swt...prof memulakan kuliah dgn perkongsian pengalaman beliau di tanah suci...YA ALLAH, SAMPAIKAN KAMI juga ke sana...ameen..

kuliah diteruskan dgn bab baru tentang sahabat...
kesimpulan nya:
SAHABAT YG PALING BAIK adalah ALLAH SWT.... DIA mendengar semua luahan kita, DIA menjawab segala persoalan kita..insyaALLAh, dgn NYA semua masalah akan selesai...

dalam perjalanan pulang,
Syarifah menyatakan bahawa hari ni Najwa (anak yatim yg ikut td, bukan nama sebenar) buat kesalahan lagi..dia tampar pipi kakak di rumah anak yatim , cubit perut 2 org lg kakak sampai merah... Syarifah mengatakan lagi, bila ditanya dia hanya diam dan menggenggam tangan..

subhanallah...
entah keberapa kali kesalahan yg dibuat...hati sy geram sgt2...hanya ALLAH yg tahu..waktu tu anak itu pandang tajam ke arah sy seolah2 menahan geram kpd kami krn kami bertanya knp dia buat seperti itu..tp tiada sepatah pun keluar dr mulut anak kecil itu...sememangnya ingin shj tangan ini sampai ke pipi nya. atau hendak dicubit kembali perutnya..sudah pandai protest anak kecil ini ye..sudah berkali didenda dan dinasihatkan....

sy terus memandu kereta sy sehingga sampai di rumah...sedang sy masukkan kereta ke tempat parking, sekali lagi dia buat hal..dia duduk atas jalan depan rumah dan tak nak masuk rumah..org lalu lalang melihat anak kecil ini berdiri tegak di atas jalan..allhurabbi...sy menahan marah..apa kata mereka yg melihat...lantas sy memimpin nya masuk ke dlm pagar..dlm hati sy, keras juga anak ini...

Ya ALLAh...tunjukkan aku untuk mendidik anak ini...adik ku Syarifah seolah2 membiarkan shj sy yg selesaikn masalah ini. kelihatan dia sgt penat...sy memanggil dia masuk...

DENDA????
adakah ini betul??

hmm...sy tdk tahu...apa perlu buat...ALLAH tunjukkan aku untuk mendidik anak ini....hati sy tidak putus2 menyebut Ya ALLAH..Ya ALLAH...Ya ALLAh..berulang2 kali...

entah knp, seolah2 ada suara yg mengarahkan sy tuk memanggil anak ini...
dia datang berdiri dan bersedia untuk dihukum..

hukum??? anak ini perlu dihukum lagi?
atau dibiarkan shj anak ini dgn kesalahan nya..
tp tugas sy tuk mendidik..harus disedarkan kesalahan itu...

sy menyuruh anak ini duduk dihadapan sy...
" Najwa, duduk sini..kat akak...". ank ini menurut perintah...dia duduk bersimpuh dihadapan sy.. kali ini hati sy menyebut2 Ya Latif...Ya Latif...berulang2 kali.. dan berdoa:

"Ya ALLAh lembutkan hatinya..buangkan keegoan pd hati anak kecil ini, leburkan segala kekerasan pd hatinya...lembutkan hati nya, Ya ALLAH.."


"baiklah, Najwa...betul ke td Najwa tampar dan cubit kakak-kakak?"
dia mengangguk dan mengaku...

alhamdulillah, Ya ALLAH..akhirnya dia mengaku..ALLAH telah lembutkan hati dia...

"Owh....hmm..knp Najwa buat mcm tu kat kakak hawa?"

"sebab dia tutup lampu masa dlm bilik air td..."

alhamdulillah.....dia mula bercerita..lbh senang tuk sy jelaskan nant...

"owh...knp kakak hawa buat mcm tu?" dia diam....

"hmm..mungkin kak hawa nak bergurau kan?"

"aah.." katanya...

"baiklah, najwa...najwa suka tak kena tampar dan kena cubit?"

"tak...."

"sakit tak klu kena tampar dan kne cubit?"

"sakit..."

"hm..klu najwa tak suka, kak hawa dan kakak2 lain pun tak suka...kan?"

"aah..."

"jadi, najwa x boleh lah buat kakak mcm tu...najwa nak jadi anak yg baik x?" sy bertanya sambil mengusap2 tangan anak kecil ini yg digenggam nya seolah2 menahan marah tadi...sy urut tangan nya...agar dilembutkan tangan itu dan dibuang segala protest dlm hatinya...

"nak..."

"sayang tak kat adik beradik(anak2 yatim yg lain) yg lain dan kakak2 semua?"

"sayang..."

"najwa nak jd anak yg baik tak?"

"nak..."

"okay, klu nak jd anak yg baik, kita kne sayangkan kakak2 dan kena dengar cakap kak pah dan kak maizan tau.."

"baik, kak maizan..."

"klu nak jd anak yg baik kena buat apa?"

"kena dengar cakap...kena sayang kak hawa dan smua..kne dgr cakap..x boleh sebut bla2....."

alhamdulillah..sejuk hati ku setelah mendengar....
"baiklah, nak buat lg tak?"

"tak nak...."

"okay, sekarang kena buat apa?"

anak ini terus bangun dan pergi ke Syarifah untuk meminta maaf...

"kak pah, kita minta maaf...." sambil mencium pipi kak pah....

alhamdulillah.....smg anak ini memahami apa yg diungkapkan..insyaALLAH...

pesan seorang sahabat:
kita mestilah sabar dlm mendidik....Ya ALLAH berikanlah kami kesabaran dlm mendidik anak2 ini dan anak2 kami pd masa akan datang....

buku Tarbiyatul Awlad mesi dikhatamkan...insyaALLAH....

kesimpulan nya:
mentarbiyyah anak menggunakan Ilmu, bukan menggunakan perasaan dan nafsu..dan yg paling penting adalah doa kita serta hubungan kita dgn ALLAH swt agar ALLAH Ya Hafiz Ya Muhaimin melindungi kita dan anak2...insyaALLAH...

2 ulasan:

ireminisces berkata...

Asalamu alaikum thank you for sharing, a good read, feel free to visit "A Good Friend"

ireminisces berkata...

Asalamu alaikum

JazakAllah for sharing, if you have 30sec come and have a look at Golden Words..

Catat Ulasan