APE ITU AYU?


APA ITU AYU?

Ada org kata ayu itu bila wanita yg rambutnya terurai bila ditiup angin…ada org kata ayu itu bila wanita itu pandai make up wajahnya yg suram dgn alat solek sehingga mampu menaikkan tulang pipinya. Ada org kata ayu itu bilamana wanita itu bila bercakap mampu menggetarkan hati lelaki bila mendengar suaranya yg lemah gemalai. Ada org kata wanita itu ayu bila dia pandai bergaya dgn fesyen2 terkini…

Tp, apa itu ayu yg sebenarnya?
ayu seorg wanita itu sebenarnya terletak pada akhlak wanita itu. Adakah ayu bila wajahnya berseri dgn make up itu bila bercakap dgn ibu dan ayah dgn cara menengking sehingga terkeluar anak tekaknya. Bila ditegur kesilapan menarik muka. Bila diminta tolong berat tulangnya. Bila diajak brbakti beribu alasannya. Bila disuruh menutup aurat tidak diendahkannya. Bila diajak membaca al-quran malas. Bila diajak solat dibiarkan saja.

Teringat kembali semester pertama menjejak kaki ke bumi UiTM Shah Alam.. suatu hari ada seorang kakak sedang bagi tazkirah di surau. Then dia tanye ape itu ayu? Adakah seorg muslimah itu dikatakan ayu bilamana duduknya tersimpuh malu, bila disuruh bercakap diam2 malu, bila ditanye hanya mampu tersenyum malu, bila dicabar iman nya terdiam kelu?
Pantas aku menjawab dalam hati ku, SEORANG WANITA YANG AYU ADALAH YANG TEGUH IMANYA, TETAP PENDIRIAN NYA, MEINGKATKAN IBADAHNYA, BERJATI DIRI, BERMATLAMAT JAUH DAN MAMPU MEMIMPIN MASYARAKAT!! DAN SENTIASA BERUSAHA UNTUK MEMAKAIKAN AKHLAK MULIA SEBAGAI PENGHIAS PERIBADINYA…..Oleh itu, jangan dikatakan wanita itu ayu bila duduk, berdiri dan berjalan nya hanya bersimpuh malu, bergaya, pandai ber make up, suaranya yg menipu dan rambut terurai ditiup angin jalanan.

AWAS!! Jangan TERTIPU dengan keayuan luaran….!!

1 ulasan:

slaveofALLAH berkata...

salam..tul2..ayu tue bkn lihat pada rambut yg guna jari pun boleh, bukan lihat pada solekan setebal2 alam....the conclusion is AYU extn for (ALLAH YANG UTAMA)

Catat Ulasan